23 Ağustos 2013 Cuma


AYME, Sakarya’nın 92. yıldönümünü Kent Tanıtım Merkezi’nde kutladı
Ayme Ajans çalışanları Kent Tanıtım Merkezi’nde tarihi yolculuğa çıktı

İçinde bulunduğumuz Ağustos ayı Polatlı’nın tarihi açısından bir başka önem taşır. Sakarya Meydan Muharebesi’ 23 Ağustos-13 Eylül 1921 yılları arasında Polatlı’da yapılmış olup işgalci güçlere karşı verilen mücadelede Viyana’dan başlayan gerilemeye Duatepe’de dur denilmiştir.
MERVE YILDIRIM:KENT TARİHİNİ TANIMA FIRSATINI YAKALADIM 
Merve Yıldırım, (21 yaşında)Önceki gün Polatlıda doğmuş büyümüş biri olarak belki defalarca önünden geçmiş olduğum ama hiç merak etmediğim Kent Tanıtım Merkezi’ni 23 Ağustos Sakarya Meydan Muharebesi’nin başlangıç tarihine denk düşmesi vesilesiyle gezme fırsatı buldum. B u sayede orada olan tarihi fotoğraf ve bilgilerle yaşadığım kentin tarihi önemini anladım. Sakarya Meydan Muharebesi Türk Ordusu için yokluk ve yoksulluk savaşıdır.
Türk Milleti için bir ölüm kalım savaşı olmuştur. Kent Tanıtım Merkezi’nde gezerken, içinde bu savaşta şehit olan askerleri düşündüm. Bu tarihi günde Polatlı Kent Tanıtım Merkezi’nde tarihi yolculuğa çıkmak benim için çok anlamlı oldu, dedi.
Merve Yıldırım, “Polad” kelimesi Farsca olup,“demir,kuvvetli” anlamına gelir. Osmanlı belgelerinde “Polad”, “Poladlar”, “Poladlı” kelimesi Ulu-Yörük ve Aydın-Beylü kabilelerine mensup Türkmen Yörük cemaatlerine verilen addır. 1530 yılına ait Tapu Tahrir Defteri’nde Ankara Livası dahilinde bulunan Padişah Hasları arasında, Seferihisar (Sivrihisar) kazası hudutları içinde olup da Erkonmadı adlı kişiye “tımar” olarak verilen Aydın-Beğlü kabilelerinin geliri bu şahıstan alınarak Haymana’ya dahil edilir, bilgisini Kent Tanıtım Merkezi’nde edindim. Sakarya Meydan Muharebesini anlatan duvar panoları ve Gordionlu kadınlarla fotoğraf çektirmek çok hoşuma gitti, dedi. 
SAKARYA SAVAŞI POLATLI İÇİN KUTSAL BİR SAVAŞ
Merve Yıldırım, düşman, Türk kuvvetlerini 23-30 Ağustos günleri arasında bütün zorlamalarına rağmen kuşatıp imha edemeyince kuvvetlerinin büyük kısmıyla Türk cephesini merkezden Haymana istikametinde yarmak istemiştir. 6 Eylül’e kadar da bunun için uğraşmış fakat etten bir Türk duvarına çarpmıştır. Bundan sonra bulunduğu hatlarda savunarak kalmaya karar vermiş ancak, 10 Eylül’de başlatılan genel karşı taarruzla buna da mani olunmuştur.Yunan kuvvetleri için yapılacak tek şey kalmıştır. Kaçmak, Onlar da öyle yapmıştır. 13 Eylül’e kadar Sakarya nehrinin doğusunda tek Yunan askeri kalmamıştır. 22 gün geceli gündüzlü süren Sakarya Meydan Muharebesi Türk’ün zaferi ile sonuçlanmıştır, diyerek tarihi okumak çok güzel oldu diye Kent Tanıtım Merkezi hakkındaki duygularını bizimle paylaştı.

BERFİN KİRİNÇ: KENT MÜZESİNDE BİR GÜN GEÇİRDİK 
Berfin Kirinç, (26 yaşında)Polatlı Kent Tanıtım Merkezi’ni şehrimize kazandıranlara teşekkür ediyorum.Kent Tanıtım Merkezini gezene kadar orada eski bir su pompasının olduğunu bilmiyordum. Polatlı’yı tanıtan önemli bir kültür merkezi olduğunu görünce çok duygulandım. Şimdi artık çok rahatlıkla ben de şehrimize dışardan gelen insanlara Polatlı’yı tanımak ve tanıtmak adına burayı öneririm. Bu önemli merkezle buluşmaları son derece önemli. Şahsen ben de burayı daha önce gezmediğim için pişmanlık duyuyorum.Herkese bu müzeye gelip ziyaret etmelerini tavsiye ediyorum.

TÜRK MİLLETİ İÇİN ÖLÜM KALIM SAVAŞI OLMUŞ
Berfin Kirinç, Kent Tanıtım Merkezi’nde Sakarya Meydan Muharebesi Türk Milleti için bir ölüm kalım savaşı olmuştur. Bu muharebe ile Türk ordularının taktik geri çekilme manevrası sona ermiş; stratejik savunma konsepti kabul edilmiştir.Yunanlılar, Kütahya-Eskişehir Muharebelerini kazandıktan sonra, Yunanlıların bu başarılarından bahseden İngiliz Başbakanı Lloyd George: "Milli Türk Kuvvetlerini yenmiş bulunan Yunanistan'ın Sevr Antlaşması esaslarıyla yetinemeyeceği" şeklinde ileri sürdüğü büyük vaatlerle Yunanistan'ı barışa değil taarruza teşvik etmiştir.Yunan Genelkurmayı, Kütahya-Eskişehir Muharebelerinden (10-24 Temmuz 1921) sonra, Sakarya'nın doğusuna çekilen Türk ordusuna son darbeyi indirmek amacıyla hazırlıklarını tamamlayıp harekete geçmiştir. Bu arada Türk ordusu da kesin sonuçlu bir meydan savaşı için tüm birliklerini başarılı bir geri çekilme planıyla Sakarya'nın doğusuna çekerek 100 km. genişliğindeki bir cephe hattında toplamıştır, gibi Sakarya Savaşına dair o kadar çok bilgilendim ki…dedi.
ESRA BAHAR KAPKAÇ: ZAMAN SİLAH KAN ZAMANI DEĞİL İLİM BİLİM ZAMANI….
Esra Bahar KAPKAÇ (Yaş 20) Sakarya Meydan Muharebesi 23 Ağustos 1921-13 Eylül 1921 tarihleri arasında Sakarya Irmağı'nın doğusunda Türk ve Yunan orduları arasında yapılmıştır. Mustafa Kemal'in "Hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır. O satıh bütün vatandır." biçimindeki emri ile kahraman Türk ordusu 22 gün, 22 gece süren savaşı Yunan ordusunu bozguna uğratarak bitirmiştir ve Sakarya Meydan Muharebesi Türk Milleti için bir ölüm kalım savaşı olmuştur. Ayme Ajans ekibi olarak bu tarihçe kapsamı içerisinde bu günü anmak adına gerçekleştirmiş olduğumuz Kent Tanıtım Merkezi ziyaretinde tarihi yeniden yad ederek tüm Türk vatandaşına aynı tavsiyede bulunuyoruz. Bu tür gezilerin sadece bu özel günlerde değil de her fırsatta bu ziyaretlerin yapılmasını öneriyoruz. Mustafa Kemal Atatürk'ün söylemiş olduğu bu sözüyle (Ben, size taarruz emretmiyorum; ölmeyi emrediyorum! Biz ölünceye kadar geçecek zaman zarfında yerimize başka kuvvetler ve kumandanlar geçebilir.) Bu söz hala geçerliliğini korumakta biz ölünceye kadar yerimize bu milleti ayakta tutacak ve geliştirecek bilinçli bireyler olalım… Çünkü Zaman silah kan zamanı değil ilim bilim zamanı….
ASKERLER VURUŞUYOR, ŞEHİT OLUYOR AMA VATAN KURTULMALIYDI!
Esra bahar Kapkaç, daha sonra Sakarya Muharebesi hakkında okulda öğrendiği ve Kent Tanıtım Merkezi’nde tazelediği bilgileri şöyle aktardı: “Yunanlıların bu düşünce ve faaliyetleri karşısında Mustafa Kemal Paşa, 5 Ağustos 1921'de TBMM Hükümeti tarafından kabul edilen 144 sayılı kanunla ve geniş yetkilerle üç ay süre ile Türk ordusunun sorumluluğunu üstüne alarak Başkomutanlık görevine getirilmiştir. Mustafa Kemal Paşa, bu yetkilere dayanarak 7-8 Ağustos 1921’de "Tekalif-i Milliye Emirleri"ni yayınlayarak orduyu personel, silah ve araç - gereç bakımından güçlendirmeye çalışmıştır.Harekât yapılan bölgenin arazi yapısı; Kuzey Anadolu kenar dağları; batıda İç Anadolu batı eşiği; güneyde Batı ve Orta Toroslar, doğuda Kızılırmakla çevrelenmiştir. Harekât bölgesinde Sakarya Nehrinin kolları ile, Ankara Çayı ve Ilıcaözü deresinin açmış olduğu vadi ve çöküntüler, yapılacak harekâtın cinsini belirlemede önemli rol oynamıştır” dedi.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder